fredag, januari 17

Täckesfanatiker

Hmm, läste igår ett blogg inlägg hos nån ponnybloggare(?) som spydde galla över folk som täckade sina hästar. Att  alla hästar (med få undantag) inte alls behövde täcke och ditten och datten. Att en klippt häst skulle klara -20 grader och dyl. JAG HÅLLER INTE MED!


För det första så finns det hästar som inte alls är gjorde för detta klimatet vi har i Sverige! Bara min systers danska import; han sätter ingen vinterpäls över huvudtaget, har gott hull och är allmänt frisk. Han står och skakar hela hästen vissa dagar ute trots att han är täckad! Det vore särskilt schysst att slänga ut honom i hagen utan täcke, eller hur? Jag tror att om han levt vilt så hade han antingen frusit ihjäl eller vandrat till en varmare plats med ett bättre klimat.


Min egen häst, en USA import, som aldrig har vart utsatt för nån större typ av kyla innan hon kom till Sverige. Hon sätter värsta shetlandsponny pälsen redan i september, därför börjar jag täcka tidigt för att förhindra det. Dels för att det inte ser snyggt ut med varken überhårig eller rakad häst på tävlingbanan. När säsongen är slut klipper jag henne för att hon svettas oerhört mycket under träning. Det känns inte okej för mej att min häst ser ut som en dränkt katt efter ett träningspass för att hon har en massa päls. Hon sätter päls för att hon tycker det är kallt och jag klipper av den för att hon inte ska bli ännu kallare när hon svettats efter ett pass. Vilket innebär att jag måste täcka henne annars också för att hon skulle bokstavligen talat frysa ihjäl eftersom jag klippt av henne de "täcket" hon själv byggt upp.


That's it, LH

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar