lördag, augusti 2

My ponnie was back

Mitt mål inför Kreuth är att få tillbaka Josie där hon va i mars-april, när jag red som mest. Då när hon va så aktiverad i ryggen och bakbenen, svarade för minsta lilla på mina ben, satte huvudet i en fin position bara jag lyfte handen från manken, och lopade 'like a million dollar horse'. Då när hon va perfekt och jag red som bäst.

Höger galoppen har vart nära ett tag nu, men vänster galoppen har varit katastrofal. Men igår kände jag det igen. Hon gick sååååå jävla fint i vänster galoppen också, nöjd tjej. När det känns så vill jag bara rida lite, lite, lite, liiiiiiite till hela tiden. men jag hade disciplin på mej själv och slutade. Hoppas det är likadant idag nu, dååå blir jag glaaaaad!

På tal om det där med disciplin på sej själv som ryttare så är det nått jag jobbar med dagligen. Att sluta när det går bra istället för att sitta och rida på vägen tills den tar slut, att tänka på min approach när det kommer till ben och hand, att ha disciplinen att inte låta henne göra småfel och att korrigera henne rätt, så att ha disciplin på mje själv att upprätt hålla hennes disciplin är minsta lika viktigt.

Som exempel så har jag en brist när jag rider att när jag vill gå åt henne med benen så börjar jag omedvetet direkt med sporre, istället för att börja med lår, vad, underben och sist sporre. Eller som när Josie ökar på takten själv så har jag innat kramat henne med benen för att hon ska gå långsammare ingen, jag har ändrat mitt tänk till att stanna henne och korrigera henne i en pivot och sen rida igen. Hon får ALDRIG öka takten själv, bara när jag säger till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar