lördag, februari 18

Hunter Under Saddle/ Hunt Seat Equitation

Fick en fråga om utrustning i HUS om jag inte kunde berätta om den, självklart kan jag det! :) Om man börjar med ryttaren så ska man vara klädd i klassisk utrustning. Kavajen kan vara svart, grå (eller blå), rött och grönt är inte önskvärt. Man ska ha en vanlig engelsk skjorta/skjortkrage under. Platstrong kan vara aktuellt. Ridbyxorna ska vara i "Naturfärger", tex sand, beige. Vitt är inte okej. Ska vara neutrala färger. 

Ridhjälm och stövlar ska vara svarta, (ev bruna stövlar om man har brun utrustning). Jag kör på svarta då den binder ihop min övriga outfit. Man kan rida utan hakband på hjälmen, jag har klippt av mitt. Personligen tycker jag det ser renare ut i ansiktet och det ger ett mer proffisionellt intryck. Men självklart får man rida med hakband om man så vill, jag har faktiskt två tävlingshjälmar, en med hakband och en utan.

Handskar är en smaksak tycker jag. Finns ingen större regel för det...

Håret ska vara uppsatt, helst under hjälmen. Har man mycket hår bör det vara i hårnät i en knut i nacken. Framför allt i Hunt Seat där vi vill ha en så "neat look" som möjligt, ingen lång toffs som dinglar.
Eventuellt smink ska vara minimalt och neutralt. Inte som om du sminkat dej för att rida en western pleasure!
Hunterutrustning för ryttaren, här hjälm med hakband.
Självklart får man använda sporrar, läs dock regelboken för hur långa dom får vara.
Hästen ska helst ha en brun utrustning, svart är okej. Men brunt är mer önskvärt. Det får inte vara något glitter eller glamour på träns eller sadel. Hunter utrusningen ska vara stilren! Inga krussiduller. Sömmar på träns och tyglar är tillåtet.

Tränset ska vara ett vanlig engelskt huvudlag, med pannband och ENGELSK nosgrimma! Viktigt, ingen Aachen eller Pullar, endast ett "band" på nosgrimman. Lädertyglar är att föredra, jag har släta tyglar med gummi på baksidan, riktigt prakatiskt, ligger riktigt bra i handen. Tänk på att ha tillräckligt långa tyglar, i HUS vill vi ha en länge form skulle vara riktigt surt om tyglarna inte räcker till för att låta din häst sträcka ut sin hals. Jag har Full storlek på Smokie, dom kan kännas korta ibland!

Bettsling rekommenderar jag att man läser regelboken, men vanliga bett är
-Kimbelwick (jaktstång)
-Fullcheck
-D-ring

Sadeln ska vara en klassisk all around, inte dressyr! Hoppsadel som ej är allt för uppbyggd med stöd och liknande är okej. Jag har en Prestige Golden Star som är helt underbar! Sadelgjord är väll en matchande lädergjord att föredra, men så vitt jag vet finns ingen regel för vad för gjord man ska ha.


Schabrak är inte tillåtet, antingen ska det vara en vojlock eller nummerlapps-vojlock. Dessa bör vara av ull(ludd)-karaktär. Man kan bli DQ i en klass om man har en "vanlig tygvojlock".
Önskvärd Hunter Vojlock, jag har just denna. Finns att köpa på Stallboden.se .
Riktigt prisvärd, ligger bra under sadeln och är super!
Hästen får såklart inte ha några benskydd eller liknande i varken HUS eller Hunt Seat. Manen bör vara flätad, bandad funkar fint.


Hunter Under Saddle (HUS) på SQHA Nationals 2011.
Tävlingsutrustning.
Korta råd
- titta framåt med självförtroende
- showa din häst
- det skas bildas en rak linje mellan din armbåge och hästens mun(HUS)
-sluta inte rid förän klassen är över
-smila! =)

11 kommentarer:

  1. Hej igen (=
    Tack så mkt för informationen
    nu har jag mkt bättre koll (=
    men har bara en fråga till får man ha tyg tyglar med stoppar på?
    jag har med en sadel som är prestige golden star det är skit svårt att hitta tyglar och träns i samma färg för dom har slutat tillverka sadlar i just den färgen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också den "gamla" färgen på min sadel, är verkligen jätte svårt att hitta matchande brun färg. Tell me about it liksom! Haha.
      I alla fall jag bestämde mej till slut att köra på Glen Gordons bruna träns och tyglar. Tyvärr är det också den "gamla" färgen, så jag kan ikke lova att det finns att få tag på...
      Har du någon blogg? Är du nån jag känner? ;)

      Radera
  2. Okej (= ne jag har ingen blogg.
    Jag kände igen dig på wras sm som gick 2011 (=
    såg dig då rida i hunter under saddle. Jag va med själv fast bara i Horsemanchip och plearsure (= men ska nu börja tävla i hunter under saddle och hunter hacker (= läste då lite på reglerna tyckte det va så mkt. Jag får leta vidare (=

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, spännande, vad heter du? :) Vilken häst red du?

      Jag kan inga regler om Hunter Hack få du tänka på, så där bör du läsa regelboken, ;) Enda jag vet är att du måste ha en hjälm med hakband där, haha :P

      Facebook? :)))

      Radera
  3. Malin Nygren (=
    Isabella heter hästen gick vidare i båda plearsure och horsemanchip kommer inte ihåg vad ja kom i plearsure men plaserade mig i horsemanchipen där kom jag 5 a (=jätte nöjd.
    jo ja får börja läsa på reglerna bättre (=
    är från Gotland (=

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, Gotland! Gissar att du är en av Madeleine's elever? Isf, prata med Emmi! Hon kan Hunter Hacken! :)

      Radera
  4. jajamen det är jag(=
    jo får göra det(=

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tränar också för Madde! Underbarkvinna det där! :D

      Radera
  5. Jo hon är toppen (=
    vet du vem Anna-karin boman hette hon förut men nu heter hon hallenby tror jag (=
    hon säljer en massa guarter hästar
    köpte min där ifrån för ett år sedan ungefär (=

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, jag vet vem annakarin är, mycket trevlig tjej, kvinna; )

      Radera
  6. Hej
    Tack för att du skrivit detta inlägg :-)
    Jag har en fråga eftersom det finns fleraolika kimbelwick. Är alla godkända eller bara nån speciell?
    Mvh Linda

    SvaraRadera