onsdag, mars 16

Dressyr - våldsamt?

Nått jag kom att tänka på när jag va på ridhuset med Smokie i morse, är att dressyrryttare rider "våldsamt". Inte det att ryttarna rider inhumant, absolut inte. Det jag menar är att själva ridningen är lite våldsam.

Jag kom att fundera på detta när Smokie blev rädd för en mötande häst och väände inmot väggen för att fly undan. Visst hon vart överriden när hon va yngre, så hon är ibland lite överdriven till hästar som kommer förnära.

Dressyr är ibland det vackraste jag vet, att titta på dressyr är väldigt underhållande för mej. Jag tycker det är mäktigt att se på. Att få en häst att göra det den gör i tex ett kür-program på Grand-prix nivå.

Men dit jag vill komma att dressyr hästar är inga smygande indvider... hur ska man förklara? Galoppen är stor och taktfast, det är BADAM-BADAM-BADAM-BADAM. Inte missar man att en dressyr häst kommer galopperandes inte. Det är nått som slog mej idag, att jag inte tänkt på det innan liksom. Nått jag kom att tänka på bara för att min häst blev rädd när en stor dressyr häst kom galopprandes emot mej och Smokie.

Bara en tanke....


That's all, LH ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar