söndag, september 3

Hästjobb

För ett år sen började jag lite undermedvetet att trappa ner Josies träning. Det märktes ganska tidigt i hennes dräktighet att hon började blir lite trött och tappade lite styrka. Jag kunde inte puscha henne lika hårt och ha samma krav på disciplin och korrekthet som jag brukar.

Träningen att bygga upp henne nu igen till den showhorse hon faktiskt är har börjat. I ungefär en och en halv vecka har vi bara gått raska promenader vid hand för att få upp flåset lite försiktigt.
Igår sadlade jag upp för första gången på riktigt länge och tömkörde henne en kort stund på 20 minuter. Jag vet inte om Josie var i chock eller riktigt förtjust, men öronen var spetsade framåt och hon såg förnöjd ut. Vi avslutade det hela med att stretcha. 
 
Min plan med Josie är att inte sitta upp och börja göra massa övningar ännu, utan jag ska tömköra igång henne med mycket sidepass, backning och cavalettis. För att jobba på konditionen så ska vi ut och galoppera på de gärdena om är tröskade, men det är först om kanske två veckor. Vi börjar med att få lite kroppskoordination och kontroll tillbaka.  
Cooper har börjat bli en stor kille, han står själv i sin box på eftermiddagen när dom går in och på morgonen innan dom går ut. På natten släpper vi ihop dom och självklart går dom tillsammans på dagen i hagen ännu. Första dagarna var han lite upprörd precis när vi delade på dom, men nu går det bra och han förlikar sej med att vara själv och äter sin mat direkt istället.

Han tar bigboy-life med ro för övrigt, sköter sej när man leder honom, står på gången snällt och sköter sej allmänt perfekt.  
Mina pärlor!♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar