lördag, juli 5

Mer pengar för....ingenting

Något jag funderat på dom senaste dagarna är att för några år sen höjdes boxhyrorna både för dag- och meetinguppstallning. Motivationen var den nya regeln som trädde i kraft 1 juli 2010, alla tävlingsboxar skulle desinficeras och 'plomberas'. De redan dyra boxhyrorna höjdes ett par hundralappar och kostar idag beroende på plats i landet lika mycket som en kallhyra för en månad(meetingbox).

Jag fattar absolut att det kostar pengar med rengöringsmedel och arbetskraft, men jag tycker ändå att det är mycket pengar för fanimej ingenting. I regel så ska alltid boxarna mockas ur vid avresa och man sopar, skyfflar och kör skottkärra tills ansiktet är blått. Så det är inget arrangören(anläggningen) lägger energi på ändå. Så vad dom gör är egentligen att gå över och kolla så att boxarna är rena och spruta ut desinficering. Vart jag vill komma är att jag har då inte märkt att boxarna är renare än innan lagen trädde i kraft. Jag möts ändå av boxar som har skit längs väggarna, sömmar som ligger på golvet(travstallar) och boxar som faktiskt inte ens är ordentligt urmockade. Om vi ska betala för något så ska det faktiskt göras ordentligt. Att desinficera en box som har bajs långt upp på väggarna är INTE ren och smittfri!

Ibland är inte ens boxen plomberad...Nej jag tycker nog att lagen ska följas upp lite UTAN en ytterligare förhöjd hyra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar