söndag, oktober 12

1:or till 8:or

För mej är det så självklart då det printats in i mitt huvud dom senaste fyra åren. Men vad jag inte tänkt på är att det inte är så självklart för alla andra, eller i alla fall inte för alla andra som inte rider MS-clinicar.

Programmet jag rider lägger storvikt vid balans och drivpunkten i steget - oavsett om det är skritt, trav eller galopp. Man måste ha ett bra driv och en bra balans för att få en bra gångart. För att förbättra detta och verkligen sätta pricken på vad som är vad så finns det övningar, åtta stycken. Varje övning fyller en egen "funktion" och används vid olika tillfällen för att förbättra eller lösa problem.

Hästen har bara fyra ben så varför är det åtta övningar, för det är alltid bara ett ben som driver, right? Jooh, det är så att varje ben har en arc och counter arc, alltså rättställd och "felställd". Alltså har varje ben två siffor. Alla övningarna förutom 5:an och 6:an kan göras i skritt, trav och galopp- det blir svårare ju högre upp i växlarna du ligger.

Att jag ska ge mej på att förklara alla övningarna i text är lönlöst. Det skulle bara bli rörigt, jag rekommenderar er att besöka en Mark-clinic, det är bäst så.

Men för att svara på frågan jag fick så 7:or och 8:or är samma övning fast år vart sitt håll, alltså byter jag driv och balansben för att jag rider åt motsatt håll. Den används i syfte för att skapa en bra position i kroppen och för att verkligen förstärka drivet från det som är ytterbak i övningen. Ytterbak är viktig för att det är ytterbak som är driven i galoppsprånget, eller hur? Innerbak och ytterfram är balanspunkten i steget, innerfram fyller egentligen ingen funktion mer än att det avslutar steget eftersom galopp är en tretaktig gångart. . För att nu se övningen framför ögonen så tänk en sluta på en LITEN volt. Görs den rätt i trav så sätter den drivande bakbenet in under hästen, sätter hästen i en bra position för galoppen och skapar en bra hold-time på marken för balansbenen. Den avanceras så småningom till en galopp-piruett som dressyrhästarna gör.

Jag jobbar mycket med 7:an och 8:an i trav. Den centrerar Josie mellan mina ben och gör henne rak. Hon får en bra vana att alltid trycka ifrån bra redan i första galoppsprånget, om man gör den i trav fattar galopp i övningen och rider ett varv på den lilla volten i galopp för att sen låta henne gå ut på ett rakt spår.

Svårt att förklara i text, men hoppas att ni fick nått hum-hum om vad jag menar.

4 kommentarer:

  1. Åh, väldigt intressant! Låter som väldigt bra övningar.

    SvaraRadera
  2. Ja det var ju lite annorlunda än mitt siffertänk :-) Jag förstår inte riktigt men är det alltså så att galoppfattningen sker på den lilla volten ur en sluta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själva övningen att göra den centrerade slutan kallas för 7 eller 8 beroende på håll. Du använder övningen av flera orsaker. I detta fallet använder jag den för att få en perfekt galoppfattning med ordentligt engagemang från bak på direkten. En perfekt fattning bäddar för en perfekt galopp. Att fatta galoppen på den lillavolten i slutan utesluter fusk från hästens sida.

      Man kan lika gärna göra övningen och låta hästen jogga ut på ett rak spår om man använder den i ett annat syfte.

      Radera
    2. Jag blir rätt nyfiken på alla övningar. Det här med 8 olika vad det verkar rätt heltäckande övningar tilltalar mitt fyrkantiga ordningssinne :-)

      Radera