tisdag, juni 24

Vikter hit och vikter dit

(Skrivet med risk för att dra alla över en kam)
Alltså, är det nått som skrämmer mej riktigt jävla mycket så är det hästfolk och deras koll på regler och restriktioner när det kommer till kombinationen släp-bil-vikter. Att många uppenbart har noll koll på vad deras bil har för max dragvikt på ett vanligt b-körkort och vad den har för max dragvikt överhuvudtaget. Nej, en bil får INTE dra hur mycket som helst bara för att du har ett e-kort. Sen skiljer sej dessutom vikten mellan de individuella bilarna, bara för att Lisa får dra 1500 på b-kort på sin XXXX-bil så betyder inte det att Anna får dra lika mycket på sin likadana XXXX-bil.

Inte nog med detta så vet dom inte hur mycket totalvikten är på deras släp, än mindre släpets lastvikt eller dess tjänstevikt. Totalvikten och lastvikten är det jag kollar efter i min värld när det kommer till släp. Jag måste ha ett släp som har en totalvikt som överensstämmer med vad min bil ha för max lastvikt för just mitt körkort! Sen kollar jag på lastvikten. Det som är det hemska idag är att folk väger ner sina släp för att få dra på just sin bil, men det kan sluta i att dom inte ens lastar in sin häst lagligt i släpet!!!

Och Nej, du får inte heller köra med ett för tungt släp(totalvikten och bilens max dragvikt, måste stämma!), men "bara" lasta in AAA kilo för att klara bilens maximala dragvikt (tjänstevikt+lastvikt på släpet). Du kör ändå med en olovlig fordonskombination då släpets totalvikt överstiger vad bilen egentligen får dra.

Så nej, hästfolk - skärp till er och ta ert ansvar! Ett tips i detta är att kolla upp din bil på Transportstyrelsen, knappa in regnr. så får du fram din bils individuella uppgifter. Släpvagnskalkylatorn kan du inte hänvisa till  när polisen stannar dej och du kör olovligt. Där står precis vad din bil får dra på vanligt B-kort, vad den får dra på ett utökat B-kort(B96), samt den maximala dragvikten(E-kort). Nått du måste dubbelchecka är att vikterna för B och B96 INTE överstiger den maximala vikten. Även om siffrorna då säger att du får dra mer så är det MAXIMALA VIKTEN som gäller! 

Släpen är också bara att slå upp på samma sidan så får du fram totalvikt och lastvikt. Stämmer totalvikten med vad du får dra på din bils släpvagnsvikter så är det bara att tuta och köra, så länge du inte överskrider lastvikten för släpet vill säga!

När jag för fyra årsen letade bil så va det viktiga för mej att hitta en bil jag kunde dra 1500kg på B-kort. För det är vad totalvikten(1500kg) på vårat släp är, alla bilar som jag inte kunde dra det med gick bort. För då hade jag inte körkort för att köra tyngre, idag har jag B96 och har lite mindre begränsningar. Men Transportstyrelsens sida är att rekommendera! Ringde inte ens på en bil utan att ha kollat upp den innan. 


*bildfritt*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar