måndag, mars 24

Det va ju det där med planering....

... eller förberedelse.

Innan jag ska iväg på tävling så börjar nästan tankeverksamheten två veckor innan det är dags. Efter som jag ytterst sällan åker på dagstävlingar utan bara meetings så är det rätt mycket som ska med. En avprickar lista är ett måste. Ofta har jag två- en där jag plockar ihop allt jag ska ha och en där jag prickar av att allt är nerpackat. 


Som ni ser så är det endel och ofta tillkommer det lite till som man behöver just för den stunden. Sånna där gigantiska shoppingbagar med dragkedja från Ullared är super att använda för att packa ner allt löst. Sen kommer jag alltid till det att en del av det som står på listan måste jag också använda innan jag åker då jag inte har dubbletter av allt, tex schampo gummiband och sånt. Vilket leder oss till nästa punkt. 

Oftast så kommer jag inte flera dagar i förväg till tävlingen utan samma dag som det börjar eller kanske kvällen innan. Då måste Josie vara duschad, bandad och eventuellt beroende på tidsschema så måste flätorna till lössvansen vara på rätt höjd, vilket innebär att man måste prova med lössvansen i hemma. Gud Nåde mej om jag glömde den!

Innan avfärd ska allt packas in och stuvas in i bil och släp vilket kan vara lite meckigt för att få plats med allt. Tävlingens längd avgör hur mycket grovfoder som behövs till exempel, på Nationals(tisdag-söndag) förra året tror jag att jag hade med mej 12-15 höbalar. När Josie står på box äter hon ca 1,5-2 höbalar om dagen , dels för att hon inte ska bli rastlös, dels för att hon inte ska tunna av under tävlingens gång, så vill jag att hon ska ha fri tillgång på stråfoder dygnet runt. Just stråfoder är nog det mest skrymmande.

Sen tror jag inte det är så mycket förberedelser hemma, eller jooh! Ca en vecka innan tävling brukar jag klippa kronranden, öron och skägg. Då hinner det växa ut lite för att inte se helt nyklippt ut samt om det skulle bli galet så finns chansen att rätta till när der växt ut lite. 

Jag ska försöka nu när säsongen kommer igång, att ta kort när jag groomar för att kunna visa lite bilder. Så ett grooming inlägg kommer lite längre fram... Från smutsigt häst till det att hooden åker på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar