tisdag, mars 11

Ny groomingserie

Jag sa ju i höstas att jag va rätt trött på CowboyMagic för att den gör svansen torrare än fnöske och inte alls funkar för mej och Josie.

På GHS-mässan blev vi introducerade för K9, på lösvsvansarna som hängde där i montern verkar de inte som det kunde bli annat än bra. Så jag bestämde mej för att prova och jag tror jag hittat min nya groomingserie. K9, Jonna(Gullberg)Eriksson använder den redan.

Eftersom det ännu är lite kallt att duscha en hel häst så har jag inte provat den fullt ut, men har provat den i svansen och jag är helnöjd änså länge! Tvättade svansen i vanligt schampoo två gånger för att lösa upp skiten och jag behövde knappt gnugga utan skiten bara löstes upp i vattnet i hinken. Toppen! Sen körde jag en omgång med Svart-schampoo för att få den där extra svarta färgen. Sist så blandade jag ut balsam i vatten och doppade ner svansen i, lämnade detta i svansen, alltså sköljde jag INTE ur balsamet. Det blir lite som en inpackning. 

Här hade jag nog kunnat reda ut svansen utan detangler, men eftersom Josie tappar mycket svans så hade jag i detangler-spray, inte pälsglans. Nu hade jag inte behövt borste för att reda ut svansen ens utan hade kunnat 'kamma' den med fingarna. Toppen! 

Lät svansen torka en stund innan jag flätade upp den och nu när svansen är torr så känns den fortfarande att sköta om, den är mjuk, glansig och SVART! Jag upplever det som att svansen har en skyddande hinna över varje strå som gör att den inte drar åt sej all damm och smuts som innan. 

Det ska bli så spännande att få använda det på hela hästen, det måste bara bli lite gediget varmt i luften innan. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar