onsdag, mars 26

Planerad ridning

Alltså det där med att ha en plan, alltså en riktig skriven plan för hur hästens träning ska se ut under den kommande veckan. Typ så här;
Måndag; "Jogga" 
Tisdag; Bommar
Onsdag; Trimmning
Torsdag; Mjugöra
Fredag; Bommar
Lördag: "Jogga"
Söndag; Galopp



Jaah, ni fattar vad jag menar... eller hur? Med risk för att få varenda paragrafryttare på mej nu; jag har ingen plan! Det funkar för mej, alldeles utmärkt för eran information. Jag upplever det som att många har sin plan och det finns ingen möjlighet till att ändra den, den är skriven i sten.

Jag ser det som så här att ridpasset ska baseras på dagsformen. Har jag en mjukgjord häst som sätter under sej och har lyft ska jag inte sitta och nöta mjukgörande rörelser i 40-60 minuter, det ger bara en uttråkad häst. Likaväl som jag kan inte träna trail på Josie om hon inte är mjuk och har lyft, så även om jag en dag har planerat att rida bommar så är det bortkastad tid om hon den dagen inte är till 100% mellan mina ben och har ett bra lyft/driv. Då är det helt enkelt bara att tänka om och rida ordentligt med pivoter så jag får en häst som har bra driv och samling. Har jag tur tar det inte jätte lång tid att jobba fram och jag hinner rida lite bommar också, men det är ingen ide att ens försöka mej på bommarna om hon inte ger mej 100% i basic grunderna. Jag kan inte sitta och träna den långsamma pleasure-lopen om hon inte är av bogarna, men det kan jag ju inte veta förän jag sitter på ryggen.

What I had yesterday doesn't stay forever.  

Vad jag vill få sagt är att jag planerar mitt ridpass när jag sitter på ryggen, när jag vet vad jag har att arbeta med.

Hur gör ni? Schema skrivit i sten eller rider ni som jag till en början planlöst? ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar