tisdag, mars 25

Serpentine work

Serpentiner är bra tycker jag, vad man kan göra med några koner är ganska underskattat.

Mobba mej inte för mina skillz i paint nu!


Utvecklade mitt serpentinework idag och la in bommar på linjen(svart) mellan konerna(rödprick), vilket gjorde att jag måste rida ett längre rakt spår(blå) får att Josie ska hinna se bommen och taxera, utan bommar gör jag den raka linjen mycket kortare. 
Dom röda bågarna är Josies kropphållning för svängarna i galoppen- här tränas både arc and counter arc( förvänd galopp) Snäva svängar

Så här är tanken, börja på den bilen i vänstra hörnet i högergalopp, över bommen, några språng efter eftersträvar jag att få en galopp piruett, alltså rättställd och hon ska sätta sej på bakdelen i svängen.

Över bommen på nytt, nästa sväng blir en förvändgalopp, vänstersväng i höger galopp, tryck rumpan runt framdelen, raktspår över bommen.

Ny piruett åt höger, över bommen  bakdelen runt framdelen, vänstersväng i höger galopp. Gör hästen linjen bra belöna den med rakt spår. Är du inte nöjd gör den igen, så när du gjort sista 'bakdelen runt framdelen' rid över bommen och istället för att rida iväg gör en ny 'bakdelen runt framdelen'.

Svårt att förklara, men en bra övning när man fattar den. :)

Om man gör denna övningen i trav kan man välja att bara hålla sej på bakdelen eller på framdelen beroende på vad hästen behöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar