torsdag, september 29

Lojal till programmet

Min inspiration till detta inlägget kommer av att jag när jag läser mina dagliga bloggar och reflekterar över att ryttare där ute i Sverige inte har ett program att följa eller så är dom i ett program men utnyttjar nej, applicerar det inte tillräckligt. Mej jag ser också det i verkliga livet, ryttare som sitter där och rider helt planlöst och egentligen inte har uppnått nått överhuvudtaget när dom trär tyglarna över halsen för att leda in sin häst i stallet.
Som ni vet har jag ridit clinic för Mark Shaffer sen han hade sin första clinic i Sverige, vilket nu är fem år sedan. Har jag någonsin berättat varför jag valde just amerikanen som skulle komma framför den europeiska tränaren som arrangören också skulle ta hit? Jag undersökte vilka klienter tränarna hade och vad amatörerna dom coachade hade uppnått, samt vilka grenar dom inriktade sej på. Européen var mer åt mönsterhållet och Mark åt railklasserna, ni vet ju vad jag valde.

Hursom, vad jag ville egentligen ventilera är det här med att i sin träning/ridning hitta sitt program och hålla sej lojal till det. De senaste fem åren har jag tillämpat Marks program fullt ut, jag har inte ridit för någon annan tränare som satt griller i huvudet på mej med sitt program, vilket för mej har varit ett aktivt val. Inte för att jag har något emot andra tränare utan för att jag hittat ett program som jag tycker är logiskt och tar mej dit jag vill i min ridning. Utan detta programmet och min lojalitet till det har jag svårt att tro att jag presterat det jag gjort.
Med tiden har jag förstått meningen med att faktiskt ha ett program att luta mej tillbaka på. När jag får problem i min ridning kan jag alltid gå tillbaka och faktiskt jobba på mina övningar för att lösa mitt problem, jag lovar er att 9 av 10 gånger sitter mitt problem redan där... i mitt program. Exempelvis kan det vara att Josie inte är lösgjord nog eller tillräckligt mellan mina ben. Löser jag problemet där har jag inget problem längre. Min mentor och tränare, Mark, är ju här på clinics enbart, då han reser världen runt och rider all day long, alltså sitter jag till skillnad från många andra väldigt mycket själv, alltså är det ännu viktigare att jag är trygg och kan applicera mitt program. Men de faktum att jag är lojal till programmet och tillämpar det betyder det att jag kan skicka iväg ett mejl; tala om vad som känns fel, vad jag gör för att försöka ordna till det, och fråga varför och vad jag ska göra istället? Det hade inte funkat om jag inte varit 100% lojal till programmet.

Jag menar inte att det är fel att ha flera tränare, flera olika inputs, men för att verkligen lyckas tror jag att man ska ha ett huvudprogram. När man sen är säker i det, då kan man börja vidga sina vyer. Jag är övertygad om att min envishet om att faktisk vara lojal till Mechanincs in Motion har gjort att min vägg är full av rosetter, att mina fönsterbrädor pryds av troféhästar och det viktigaste av allt, jag kan rida min häst till det bästa av hennes förmåga.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar