tisdag, april 29

Lite för mycket

Jag talar ut lite, ibland tycker jag faktiskt att det blir lite överdrivit det hela. Jag pratar om Performance Pleasure, vilket är en relativt ny klass som har samma upplägg som en performance halter. Ett R.O.M och du får visa/rida i en performance klass.

Performance halter kan jag köpa, det finns inte en chans att min häst ska kunna konkurrera med en gigantisk 'övergödd' halterhäst med massor av bulkig muskelmassa som verkligen prickar av varje punkt i de exteriöra kraven på en häst i halter. Då tycker jag absolut att en 'ridhäst' ska bedömas efter sina förutsättningar, för en ridhäst är inte en halterhäst!

Men nu har detta tagits ett steg längre, till Performance Pleasure. Alltså ett R.O.M i andra klasser och du får rida i Performance Pleasure. Detta köper jag inte! Meningen med Pleasure är väll ändå att hästar med goda gångarter ska premieras. Vad jag förstått det som är att performance hästar som inte har så goda gångarter(alltså inte topp placeringar i en hederlig WP) ska tävla i en pleasure-klass för sej. I USA kanske det funkar eftersom det finns så mycket mer hästar där och folk är mer inriktade på en gren. Men i Sverige tror jag inte att det kommer att fungera lika bra, antingen så kommer ingen rida performance pleasure eller så rider alla som har en mer all around inriktad häst rida Perf. WP och då blir det juh bara ett fåtal hästar kvar i den vanliga WP, vilket innebär att vi på mer pleasure inriktade hästar också måste rida performance pleasure för att det ska vara lönsamt.(Poängmässigt)

Ska vi dra det här ytterligare så borde det ju komma en performance reining också! Så vi som inte har en häst som kan spinna i tvåhundra eller glida tio meter på haserna också kan få rida reining.

Kände att jag behövde tala ut liksom. Vad tror ni?

1 kommentar:

  1. Nu har ju inte jag en quarter, men hade varit en bra gren tex hos wras för övriga raser :)

    SvaraRadera