tisdag, april 8

Porslinshäst

Jag bläddrade runt på lite bloggar och fick lite inspiration att skriva ett blogginlägg om porslinshästar.

Jag står för det Josie är min porslinshäst, Smokie va min porslinshäst, Darlane och Goofy lika så. När Josie kom hem hade hon en väldigt lång lista med särskild behandling, vissa saker har fallit bort, andra kommit till. Josie för mej är min bebis, mitt barn, min gåva från ovan. Hon förtjänar inget annat än det bästa. That's it!

-Nej, min häst är sällan ute hela dagen om det regnar, hon vill inte va ute, vilket märks genom att hon står på grinden och hänger. Trots att hon har täcke med hals upp till öronen. Inte heller går min häst ut om det blåser storm ute, då jag är rädd att det ska komma något flygande på henne.
-Min häst går in innan det blir mörkt ute för hon är mörkrädd och far omkring i hagen som en galning när solen gått ner.
- Josie går aldrig utan flugtäcke på sommaren, eller utan täcke överhuvudtaget nästan. Med undantag för några dagar här nu under våren när det har varit vindstilla och strålande sol.
- Hon är påpaltad med tjocka täcken både inne och ute under vinter för att hon fryser när hon är klippt annars.
- Och ja jag klipper henne för att kunna fortsätta rida som vanligt när vinterpälsen kommer. Josie sätter Shetlandsponny-päls och svettas mycket vilket gör att hon ser ut som en dränkt katt efter ett pass.
- Nej, jag skulle aldrig få för mej att slänga ut min svettiga häst i hagen med eller utan täcke. Även om hon inte skulle bli sjuk så tycker jag inte det är etiskt riktigt.
-Hon har speciella skor för att hon ska ha det lättare för sej, även om hon säkert skulle klara sej med vanliga.
-Hon äter den dyra maten även om den billiga skulle funka.
-Denna listan skulle kunna göras mycket lång!

Min häst är min ögonsten och förtjänar att behandlas där efter. Jag kräver att hon ska ge mej sitt bästa när jag rider, då vill jag behandla henne som om hon vore världens härskarinna.


Skrivet med risk för att få alla naturella häst människor på mej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar