torsdag, april 10

Mönster, mönster, dessa underbara mönster

AQHA 2014 Rulebook
SHW 462. The course must be posted at least one hour before scheduled starting time of the class.
Förr, när jag började tävla, på den tiden jag inte hade en fin quarterhäst utan red på en fin 'vanlig' häst i WRAS-klasser, då många tävlingar bara var en dag långa. Man postade sin anmälan i kuvert med frimärke i en gul brevlåda. Hade man tur så fanns det mönster att se på framridningen på morgonen, ofta kom dom inte förän som regleboken säger, senast en timma innan start. Då stod alla och trängdes vid anslagstavlan i hörnan och memorerade.

Idag annonseras mönsterna innan tävlingen, vid olika tidpunkter beroende på arrangör. Vissa redan när proppen släpps, andra när anmälningstiden är utgången, den tredje två-tre veckor innan tävlingen. Det beror helt på. Men vad jag undrar är vilket ramaskri det skulle bli om mönstrent inte postades förän en timma innan start, att alla faktiskt går in där på samma villkor. I hoppning får man banskissen på morgonen när man startanmäler, första klasserna på dagen kan möjligvis komma ut kvällen innan.

Trailmönster från Worldshow 2012 och 2013.
Kan man annat än älska Tims konstverk?
Missförstå mej rätt nu, jag tycker det är super att våra tävlingarrangörer ligger så långt i förväg att vi alla faktiskt har möjlighet till att träna hemma innan tävling. Men jag tycker samtidigt att det har blivit en förbannat gapande om att dessa mönster ska komma ut långt innan tävlingen, helst en månad innan. Om dom inte kommit en vecka innan tävling är det nästan uppror bland de som ska tävla mönster klasser. Det är INGEN RÄTTIGHET, utan en lyx våra arrangörer ger oss.

Ett annat som jag reflekterat över är att tävlande vill ha ut mönstret innan sista anmälningsdagen för att de ska avgöra hurvida h*ns häst skulle klara av att utföra detta mönstret. Där tycker jag att detta med tidigt annonserade mönster missbrukas!!! Om du inte är säker på att din häst kan utföra vad som förväntas av denna i en mönsterklass kanske du inte ska rida en klass överhuvudtaget utan stanna hemma och träna tills den är färdig. Javisst det är bra att ta med hästen ut för att tävlingsträna och blabla, men jag tycker ändå det är ett missbruk av tidiga mönster. Du ska inte avgöra hurvida du ska anmäla din häst eller inte beroende på vilket mönster det är som ska ridas.

Jag behövde ventilera lite kände jag då jag satt och kollade runt på internet och gick på en mönsterfråga. Åter igen vill jag belysa att jag tycker det är SUPERBRA med tidiga mönster. Så man kan träna hemma vilket jag och de flesta andra gör, men jag ser det inte som en rättighet, utan en lyx arrangörerna förser oss med.

4 kommentarer:

  1. Att välja klass efter mönster är ju helt fel så ska det inte vara, håller med dig, att mönsterna kommer en vecka före tävlingen är lagom så man hinner gå igenom det, helst om det är en trailbana.

    SvaraRadera
  2. Kan inte annat än hålla med. Såg så.sent som igår folk klaga på "min" klubb att mönstren kom ut försent till helgens tävling så de inte hinner öva. Som gammal hoppryttare är jag van vid se banan precis innan start så 3-4 dagar innan är rena lyxen :)

    SvaraRadera
  3. håller me dig till fullo! dock tycker jag om att träna banan några dagar innan ^^

    SvaraRadera
  4. Håller med dig helt. Det är fantastiskt kul när.de släpper mönstren tidigt och man hinner gå igenom dem innan tävlingen - speciellt när det är en nybörjarklass. Då hinner folk få upp självförtroende innan start och förhoppningsvis väcka en tävlingslust. I övrigt så uppskattar mina nerver tidigt postade mönster men jag är alltid inställd på att få se dem sent. I värsta fall så får jag ta starten med en klackspark och se vad mer vi behöver finslipa till nästa gång.

    SvaraRadera