torsdag, februari 5

Bekvämlighet vs Hederlig

Åsikterna går säkert isär här och det forskas hit och dit. Men bekvämlighetens vattenkopp vs den gamla hederliga vattenhinken. Hemma har vi vattenhink, dels för att vattenrören skulle frysa under denna halvan av året i vårat stall och för att vi del tycker om vattenhinken. Vi har alltid koll på hur mycket våra hästar dricker, vilket jag känner är en viktig del. I hagen så är det ju svårare men i stallet vet jag alltid hur mycket min häst dricker.

Jag märker ju att Josies vätskeintag beror en hel del på om hon äter mer eller mindre hö/ensilage, och hur blött ensilaget är. Är det en "blötare" bal dricker hon mindre, något jag aldrig skulle kunna reflektera över om hon hade haft vattenkopp. Jag gillar vattenhinken, den låter mej ha mer koll och när det behövs kan jag tillsätta salt i vattnet. Vilket jag inte hade kunnat göra om hon hade haft vattenkopp. (Josie slickar inte alls mycket på sin saltsten).
Självklart har min guldponny guldiga vattenhinkar.

3 kommentarer:

  1. salt i maten då? Har jag gett under sommarmånaderna när det varit varmt och mycke träning... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Josie den odågan pillar ut saltet från sin müsli och lämnar det som är för mycket salt på. :/ I de perioder som hon också äter blötlagd mat så kan jag blanda saltet där i, men annars är det vattnet som gäller. :)

      Radera
  2. Fräsigt med guldiga hinkar!!! Vart finns sådana att köpa? :)

    // Fia -HEVONENS
    www.hevonen.horseworld.se

    PS! Just nu pågår en tävling i samarbete med K9 Horse på bloggen! http://hevonen.horseworld.se/2015/02/08/tavling-i-samarbete-med-k9-horse/#comments

    SvaraRadera