söndag, februari 22

Puts helg

Det har varit en riktig stallhelg, jag har varit hemma hos mamma och pappa hela dagarna; både lördag och söndag. Idag har jag städat i stallgången lite, konstigt nog så kommer det alltid dit lite grejer som inte ska vara där...

Igår kväll började på att putsa alla mina träns; jaah, jag har en hög. I stort sett så har varje bett ett eget huvudlag. Jag har i alla fall tre stångbett och så reducerade jag det till ett tränsbett; jag rider sällan på tränsbett, utan använder mitt rubbersnaffle till backträning, körningen och longering. Så det räcker alltså med ett tränsbetts huvudlag. Men alla gamla ska ju ändå putsas för det.

Eftersom jag inte är den som putsar mina träns efter varje gång jag använt dom, inte ens en gång i månaden så är det rätt mycket att göra när jag väl tar tag i det. När dom är sådär riktigt smutsiga så gör jag som så att jag tvättar rent tränsen och tyglarna med såpa en gång föst. Huvudlagen plockar jag isär och lägger delarna i blöt i såpavatten nån minut och torkar sen av dom med en svamp. Tyglarna torkar jag flera gånger, för att bli av med svett och smuts. Sedan får det hänga på tork.


När allt torkat så gick jag över allt med Horseman's One Step. Funkade helt okej tycker jag hitintills, men det kommer nog behövs gå över en gång till lädret va rätt torrt efter den rejäla tvätten men då ska jag köra på ett riktigt fett istället. Brukar alltid annars använda Effax läderfett men den va slut hemma.  


Jag är nöjd med resultatet i alla fall, Tränsen blev superfina och smutshinnan var som bortblåst. Gjorde ett special arrangemang med alla tyglar jag inte använder. Wetwrapade ihop dom, så paren hålls ihop och hänger stilla. Nöjdtjej91!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar