tisdag, april 14

Hästvärldens "know it all"s

Jag kan inte annat än att ha en motbjudande beundran av hästmänniskors okunskap i vissa fall. Dessa okunniga hästmänniskor frågar dessutom gärna om tips, trix och råd på diverse forum på sociala mediet, Facebook. Vissa frågor kan verkligen skrämma mej, då det är saker man verkligen borde veta INNAN man skaffar häst överhuvudtaget.

Det som skämmer mej lite mer är alla dessa "experter" som finns där ute bakom datorskärmarna. Man kan ju undra vart dom är i verkliga livet.  Utlåtanden som skulle kunna komma från nån som vart med i hästvärlden länge och är ett respekterat namn, ändå så hör man sällan (läs aldrig) dessa experternas namn i accepterade sammanhang.

En sak jag har svårt att förstår är varför man överhuvudtaget frågar okända människor på internet om råd om sin häst. Skulle aldrig få för mej att fråga nått om min häst på internet. Nej då ringer jag hellre nån som jag faktiskt vet kan nånting och har erfarenhet.

2 kommentarer:

  1. Jag skulle vilja säga att det går att få bra råd på internet om man vet var man ska fråga samt om man kan sålla bland svaren. Säg att min häst får en artrosdiagnos och jag aldrig haft en häst med det tidigare, då kan jag förutom att göra som veterinären sagt fråga på något vettigt ställe på internet. Då kan jag få bra svar om att regelbunden rörelse, boende i lösdrift och liknande kan hjälpa hästen. Förmodligen har veterinären sagt liknande saker och att då få en bekräftelse eller ett tips i samma anda är inte fel enligt mig.

    Det viktiga är dock det där med att sålla bland svaren. Sådant som verkar helt uppåt väggarna måste man bortse ifrån. Det svåra då är att man måste ha en del kunskap för att kunna göra det. Lite som du skriver om experterna.

    SvaraRadera
  2. Du ligger rätt i tiden med din fundering verkar det som: http://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/forskning-inte-ovanligt-att-oerfarna-ger.htm

    Jag tror nog att jag ska prata mer om källkritik med mina elever, för det är nog det som det här i grund och botten handlar om.

    SvaraRadera