måndag, april 13

Saldot på kontot hindrar drömmar och ambitioner

Alla vet att ridsporten kostar pengar, mycket pengar. Ingen kan sticka under stol med det faktumet. En tjock plånbok gör mycket lättare i denna världen, en fin häst kan köpas in, duktiga tränare kan anlitas, bra utrustning och förutsättningen för att tävla är inget större problem. Det pengarna inte kan göra är att köpa känslan; den gedigna, fingertoppskänslan kan inte köpas för alla pengar i världen.

Men för en tjej som jag, som inte är född med guldsked i mun, är livet annorlunda. Jag har fingertoppskänslan och det här med att rida är något jag föddes in i. Det har aldrig funnits nått annat, utan bara häst och rida. Där jag kommer ifrån har färdiga ponnyer, sk läromästare, att skutta runt på existerat. Nej "skiten" stod i stallet, dom ponnysarna ingen annan ville ha för dom va bråkiga och krävde mer än att trycka på knappen. Å andra sidan fanns där inget annat val än att verkligen lära sej rida ordenligt. Vilket jag idag är för evigt tacksam för. Utan den gedigna fingertoppskänslan hade jag aldrig varit där jag är idag.... och jag hade aldrig drömt om målen jag har idag, här och nu.

Jag tror verkligen inte att jag är ensam om detta, det finns säkerligen många tjejer där ute som är uppväxt precis som jag. Som har ambitionen och drömmen om att komma lite längre hela tiden, där det finns ett minst sagt, angeläget problem, den tunna plånboken. Tjockleken beror då inte på att vi idag lever i ett modernt samhälle där alla har plastkort i lädret, utan avsaknaden av cash.
Ekonomiska förutsättningar förhindrar drömmar och ambitioner att gå i uppfyllelse. Jag vet bara vad jag själv vill; jag vill kunna träna mera för topptränarna för att kunna bli bättre, jag vill tävla mer i Tyskland för att det är där jag kommer utvecklas som tävlingsryttare, jag vill kunna leva min dröm. Men pengarna hindrar mej att kunna uppnå mina ambitioner...

Man får alltid höra att man inte ska ge upp sina drömmar och ambitioner och kämpa tills man uppnår dom för att knäppa tvivlarna på näsan, men vad gör man när tvivlaren är kontoutdraget...? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar