måndag, april 6

Mini correction--> Mullen Mouth ---> Mini correction, sort of

Under clinicen så bytte jag bett, från det ena till det andra och tillbaka igen, nästan i alla fall.  Från mitt mini correction med kedje curb, ett bett med koppar inlägg, och en normal port och ganska ledat/rörligt. Vilket är vårat vardagsbett. Rider i regel på mitt correctionbett för att det är ett bra bett helt enkelt.  Nackdelen är att det kan ge för mycket 'drop in front of the shoulder', vilket ger en framtung häst.
Så vi bytte till mitt mullen mouth med lädercurb. Ett helt stelt bett där mundelen är en böj, ungefär som en parantes båge, ( , fast inte riktigt så mycket böjning. Svårt att förklara! I alla fall, detta för att kunna lyfta upp Josies bogar och topline. Lyft fick vi, men inte eftergift i "throath latch" som jag tidigare sagt.

Bytte tillbaka till mini correction igen fast denna gången med lädercurb, målet då? Jo att behålla lyftet med få eftergiften. Mycket bettbyte = improvement!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar