onsdag, maj 27

Tänkvärt!

Joohdå, nu finns det studier på att vissa ryttare, 'fritidsryttarna' är för feta, läs för tunga, för sina hästar. Hästar med ryttare som väger 15% av deras egen kroppsvikt löper högre risk att få ryggproblem än en häst som har en lättare ryttare.

Sen kanske man inte bara ska ta det ur sitt sammanhang, utan se det lite till hur ekipaget i sej ser ut. För det innebär att alla ryttare skulle väga nånstans mellan 50-70 kilo, vilket kanske inte är så realistiskt. Men i allmänhet tror jag att ryttarna är för tunga för sina hästar. Vad tror ni?

Jag tänker som så att kan hästen jobba upp muskler och är stark och fin över lag så kan man säkert väga 15% av hästenskroppvikt, men det förutsätter att den individuella hästen klarar vikten och att man kan rida den rätt. Jag tror att en "för lätt" ryttare likväl skulle kunna orsaka en skadad rygg om den rider sin häst fel.  Detta blev rörigt, men jag hoppas ni fattar.

Jag tycker personligen att det ser riktigt illa ut, förlåt mej nu, när verkligen feta ryttare med en gigantisk ända och i regel en alldeles för liten sadel struttar runt på en tanig hästkrake. För det första köp dej en sadel som passar din bak. För det andra anpassa din kroppsvikt efter din häst eller häst efter din kroppsvikt.

Artikeln kommer från ATL.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar