lördag, november 7

Show season 2015

Jag tänkte jag skulle sammanfatta säsongen 2015 nu när den är slut och jag har fått lite distans till det som varit. Here we go!

Runt midsommar åkte jag och Markus med Josie till Norge. NQHA Norweigan Open Championships, årets första tävling, en riktigt sen säsongsstart. Vi hade en riktigt bra show och åkte hem från Norge med bara blå och röda rosetter, undantag för en gul och en vit i NQHA klasserna. Den gula resulterade i en bronsmedalj. Ett horsemanshipbrons som nog kunde varit en guldmedalj om jag inte hade backat på slutet... Jag va rätt arg över mej själv då, men samtidigt kan jag inte skylla mej själv massor för det heller. Jag red för första gången på flera år ett mönster jag inte tränat på innan. Att jag för övrigt nailade hela mönstret är jag stolt över. Våra bedrifter slutade i tre troféhästar, allaround för alla tre domarna i amateur.

Redan helgen efter Norge styrde vi kosan mot Grevagården och NSBA Scandinavia Celebration. Denna gången följde Sockan med för att debutera på showarenan. Med bilras på vägen dit så blev hon hårt härdad från första början. Bättre unghäst och bättre moraliskt stöd än Josie, det får man nog leta efter. Dom va stencoola! Tävlingsmässigt då; Josie vann sina första två Grand Champions, två troféhästar till. För övrigt hade vi en super trailhelg, topptre i bägge NSBA trailklasserna. Pleasure och horsemanship gick inte alls den helgen....


Sedan va det lite en tävlingspaus i några veckor innan vi drog iväg till SQHA Nationals. Även här va det Josie och Sockan som va där. Vilken helg det blev ändå, jag hade väll egentligen inget satt mål så utan jag tog det lite för vad det var. Jag va lite nervös för pleasuren för detta skulle vara första pleasuren efter katastof-pleasuren på Grevagården. Senior pleasuren gick helt okej.... men jag hade inte för plan att rida amateur pleasure, övertalad blev jag dock och red hem ett GULD! Jag gjorde ett jättefint horsemanship-mönster som  jag kände mej otroligt självsäker med, men vad hjälps det när domaren inte tyckte det såg ut som det kändes för mej. Trailen, vad ska man säga om det, juh fler klasser vi red desto bättre blev det, bägge dagarna. Det slutade med en GULD i amatör trail!
För inte så länge sen kom ett brev på posten att vi visst hade tjänat ihop vårt första Open allaround för ena domaren, så ytterligare en troféhäst. Upptäckte då att jag också vunnit titeln i amatör, så en troféhäst till.

Flera veckor senare va det dags för årets sista show, SPHAs Paint Championatet. Eftersom jag nu va en 'fattig student' valde jag att bara åka ut till Grevagården på lördagen och rida NSBA pleasure på lördag kväll. Jag va där av en anledning; att försvara min titel från dom två föregående åren. 2013 och 2014 vann jag NSBA Open och Nonpro Pleasure på Paint Championatet. Dessa två starterna va det enda målet jag haft för hela året... och det skiter sej(!!!). Josies formkurva för året peakade och hon levererade the ride of my life. Besvikelsen var total.
--------
Sammanfattningsvis då, säsongen 2015 har nog varit den mest påfrestande på flera sätt; ekonomiskt men framför allt emotionellt. Det har varit djupa dalar och toppiga berg. Jag menar; från katastrof-pleasure på NSBA-showen, till SM-guld på Nationals, till att leverera sin livs bästa ritt och bli belönad med en sjätteplats på Paint Championatet. Jag har känt känslan flera gånger; "varför håller jag på med detta?" när jag varit lite less på´t. Men den känslan försvinner när jag sitter på Josies rygg med världens slack och guidar henne runt trailbanan med så gott som osynliga hjälper. Då vet jag varför jag håller på med "detta", jag älskar "detta"! Ekonomiskt har det varit svårt då det är en dyr sport och med en vanlig arbetarklass inkomst är det svårt att få det att gå runt, det är inget att sticka under stol med, men åter igen; jag älskar "detta"! Jag hade så önskat att det inte va ekonomiska aspekter som stoppade mina ambitioner.

Det har varit ett tufft år, men samtidigt så har det varit det bästa tävlingsåret av dom tre vi nu haft, vi har uppnått så mycket, jag och Josie. Så här off season så velar jag ännu om hur vårat 2016 ska se ut...

Good Girls Invited, you´re amazing. It's a truly privilege sitting on your back and be let to guide you around the showpen. I love you! ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar