onsdag, november 18

Ströplugg

Mörkret har sagt lagt sej helt utanför mitt fönster och jag sitter i soffan med datorn i knät, det brinner i kaminen som avger ett underbart rofyllt ljus och emellanåt ljud. Jag ströpluggar lite, har läst lite i matteboken, några sidor vi bara skulle läsa igenom och kolla på exemplen. Har precis avslutat ett dokument på tretton sidor om akademisk skrivande och citering. Jag ska snart skriva i min reflektionsdagbok vi har under detta projektet, en riktigt svår uppgift faktiskt.

Josie gick fint idag, jag drog fram fyra bommar och la upp i ett kors(?) eller klockan kanske det kallas(?), lagom stor för både galopp och trav. Så fokuserade jag i stort sett bara på att rida över bommarna på en volten, rida rakt ut då och då för att bryta mönstret. Denna övningen är bra för Josie för hon måste fokusera mer på bommarna än sej själv. Ibland är hon lite för medveten om sej själv och hjärnan kokar över lite; hon tänker för mycket på vad hon själv gör att det blir ansträngt och inte så där effortless som hon egentligen är. Samtidigt som när hon tappar sina ben kan jag korrigera henne genom en pivot (sju eller åtta) på kvarten jag har mellan bommarna för att sen fortsätta rida dit jag va på väg.

Jag tycker den är en avslöjande övning som talar om vart vi brister i basicstuff för stunden. Min lilla ponnie gjorde i alla fall bra ifrån sej och va mer ridbar än hon var i måndags.

Jag måste ju också berätta att Nattis red Haraldinio idag, hon satt upp själv och red runt själv i skritt och trav. Lilla Harald bara lullar runt där som om han inte gjort annat och det är kanske tredje gången hon sitter på honom. Första gången utan ledare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar