måndag, oktober 12

Grooming Part#1

Nu ska vi ta tag i det här med det första grooming inlägget, hur gör jag Josie redo inför tävling?
 

Till att börja med får hon ett riktigt bad, jag sköljer av hela henne så pälsen blir blöt och även svansen ska vara genom blöt.
Alla har olika tycke och smak, men jag föredrar att hälla vatten och schampoo i en hink och spola upp ett skum. Det spar schampoo och är lätt att jobba med tycker jag. Självklart är K9 produkterna jag använder mej av.
Sen svampar jag, hela hästen. Josie är snäll så jag kan svampa henne med schampoo i ansiktet till och med. Har man en häst som inte är så förtjust i vatten i ansiktet kanske man ska undvika schampoo där då det bör sköljas ut efteråt.
Jag är alltid lite extra noga uppe på korset och på haserna, framför allt på haserna där det syns om man missat att skrubba! En hink med schampoo brukar räcka till hela Josie. Sedan fyller jag en ny hink på samma sätt för svansen som jag doppar i hinken och gnuggar runt. Oftast brukar jg sen ta lite schampoo direkt i handen och gnugga den som om jag tvättade håret liksom. Är hon riktigt smutsig kan jag ta lite extra i manen och pannluggen också, men det behövs sällan.

Sedan sköljer jag av henne och gör en hink med samma procedur med balsam i för att doppa svansen. Det balsam som blir över brukar jag hälla över henne. Jag undviker balsam i man och pannlugg då det blir för hal för efterkommande arbete. Eftersom jag bara använder K9 numera så låter jag det sitta kvar, jag sköljer alltså inte ur utan det får sitta kvar som en inpackning och extra skydd för stråna i svansen. Annat balsam sköljer jag ur.
Nu kommer vi till nästa stadie, då får hon en ny ren grimma och ett täcke på sej som torkar upp henne. Nästa steg är bandning, men det kommer i nästa inlägg.....

2 kommentarer: