måndag, oktober 26

Grooming Part#3

Då kommer vi till tredje delen av grooming serien, vilken vi nog också får se som den sista. Denna delen är den som jag går igenom mer eller mindre inför varje klass. Så det är lite mer sista minuten grooming, den andra är sådant normalt sett bara sker på hemma plan.
Eftersom jag alltid rider en hel del innan jag ska in i min klass så hinner Josie såklart bli lite smutsig om benen. Jag tvättar dom efter sista ritten för att benen och hovarna ska vara rena.
Om vi börjar med hovarna så är detta produkterna jag använder. Svart hovlack och ett glans spray som ger en extra glans och fungerar även som ett överlack som verkligen gör att hovlacken sitter kvar...
Idag va det relativt rena hovar eftersom jag demonsterar detta hemma vid. Jag målar över vita markeringar på benen för att ge en clean look samt Josies ärr hon har efter varit hobblad i USA tror vi. 
 Här har vi lackat, nu ska det torka innan vi går på med sprayen. Som ni ser är ärren borta.
Nu har det torkat så då går vi loss med sprayen. 
Pannluggen ska få sej en dust också. Josie har tyvärr väldigt lite pannlugg, jag hade gärna sett att hon hade lite mer. Det finns en extension till det också, men jag känner att det är kanske lite väl...
Såhär blir den. Dom små spretiga manstråna bryr jag mej inte om, det syns inte på håll ändå.
Svansen ska ha lite puts och pålägg den också. Kammar igenom den noga så det inte finns några tovor eller trassel, mycket mirrashine.
Jag mäter ut med hjälp av lössvansen vart jag vill ha min insättning. Svansen får inte komma för långt ner och inte för långt upp heller. Är den för långt ner så är risken att hon trampar på den när vi backar. Är den för långt upp ser det först konstigt ut där uppe och även nere, ni förstår säker vad jag menar. Det finna massaolika insättningar till svansar så jag bryr mej inte om att förklara hur jag gör mer än dessa två flätorna.
Svanen ska också vara väl utkammad innan jag sätter i den. Mycket mirrashine i den också. Detta för att stråna inte ska få friktion mellan varandra utan röra sej naturligt. När jag fällt ner den svansen som ska hänga över kammar jag igenom allt igen. Försiktigt eftersom lössvansen är lite ömtålig.
Jag skrev i det första grooming-inlägget att jag inte klipper svansen när jag tvättat den. Här är anledningen till varför, det är lättare att klippa av den i rätt längd när lössvansen sitter i.
Avklippt och jämt.
Sedan sätter jag wetwrap runt svansen för att hålla den ren och för att den inte ska tova sej. Wetwrapsen tar vi ut precis innan klassen.
 
Utöver detta så torkar jag ut näsborrarna och runt ögonen. Dessa behandlas sedan med babyolja för att få ett bättre uttryck. I regel så är ju Josie ganska gen när vi är på tävling och hon är också alltid redan sadlad när vi groomar så vi går över henne lite snabbt med en mjuk borste för att sedan  gå över med mirrashine och putsvanten för den sista finishen.
 
Josie is ready to go! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar