måndag, oktober 19

Grooming Part#2

I förra inlägget gick vi igenom hur jag duschar Josie, nu kommer vi till det som tar längst tid, bandning...

Jag föredrar att banda en blöt man så jag börjar direkt när hon är nyduschad. Mina verktyg är hårklämmmor, en kam och gummiband och inte att förglömma ett förkläde är smart då man har allt lättillgängligt. Gummiband då, jag använder både Silicon och vanliga i gummi, egentligen så är det ingen större skillnad men jag tycker gummi är lite lättare att jobba med. ♥
Jag mäter med hjälp av tänderna på kammen hur breda jag vill att mina toffsar ska vara. Jag personligen gillar lite smalare och fler, än tjockare och färre. Jag är noga med att få benan mellan toffsarna rak. Sedan håller jag undan manen med en klämma.
Sen är det bara att börja toffsa....
En bit påväg.... Jag använder inga utredningsprodukter i manen, dels för att den är så kort att den inte tovar sej och sen blir den alldeles för hal för att jobba med.

När jag är klar kollar jag över att dom ser jämna ut i storlek och att gummibanden sitter rakt. Förut klippte jag i detta stadiet, nu väntar jag tills manen torkat och hooden suttit på för att liksom fixera bandningen. Det är lättare att klippa snyggt då.
Jag klipper bort skägget under ganascherna och ända ner till "bullen" på underläppen. Nu hade jag tidigare klippt öronen på Josie så det har jag inga bilder på men behövs det så klipper jag öronen också nu.
Pannluggen gör jag inget med i detta stadiet utan jag kammar bara igenom den innan Josie får en hood på sej. En tajt trikådräkt som gör att bandningen hålls på plats och "trycks ner".
Svansen är nästa steg, den "behandlas" med K9 MirraShine som utreder och ger glans.
Utkammad och glansig.
Trots att svansen ör lång så klipper jag den inte nu utan väntar tills jag satt i lössvansen inför klass på tävlingsplatsen.
Istället flätar jag upp svansen i en ganska lös fläta, jag vill inte ha massa vågor i svansen sen utan en rak svans. Här kan man sätta svansen i en svanspåse man jag brukar inte använda det så mycket längre.
Jag klipper toffsarna på kotorna då det ger en mer "Clean look".

Mycket snyggare.

Nu är Josie färdig för avfärd, jag lägger på henne ett nytt täcke om det gamla är fuktigt och släpper in henne i boxen tills vidare. Nästa inlägg får väll handla om preppen på tävlingsplatsen antar jag....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar