lördag, december 12

När andra förbereder sej för fest

Vad gör Linda Hansson när "normala människor" förbereder sej för kvällens utgång? Jooh, hon åker till ridhuset. Josie bjöd på ett fint pass idag. så här i början efter en "vila" så jobbar jag jättemycket med basicstuff, med andra ord pivoter i mängder och sidepass. Några raka linjer som belöning och sedan stanna, backa och pivot/sidepass igen. Pivoterna och sidepassen får verkligen Josie mellan mina ben och lyhörd för min hand. Utan dom två byggstenarna är det liksom ingen ide att göra nått annat. Kan låta lite enformigt, men det är min rutin.
Till i morgon ska ja byta curb till en läder istället för kedja. Just nu får jag mer reaktion än respons när jag går till min hand och det är ju inte vad jag vill ha.
Reaktion = dåligt
Respons= bra
Jag är i alla fall super nöjd med Josies insats idag, duktiga flickan.♥

Jag har duschat nu i alla fall och ska hoppa in i bilen för att åka på lite glöggmingel. *helst hade jag däckat i sängen as we speak, men jag får hålla mej vaken en stund till.


2 kommentarer:

  1. Jag skulle vilja säga att det där enformiga (eller kanske är det mer riktigt att säga att det är noggrannhet) är nyckeln till framgång. Alltså att man faktiskt befäster det grundläggande, annars blir det ju som du skriver ingenting av alltihop. Jag gör på ett liknande sätt även om min grund förmodligen ser annorlunda ut, numer kan jag se att det har gett och fortfarande ger ett resultat att nöta in det. Jag går alltid tillbaka till grunderna (börjar i princip alla ridpass med det) och tar aldrig för givet att det sitter idag för att det gjorde det igår. Om jag inte gjorde så skulle jag förmodligen sitta och skritta små cirklar fortfarande eller något liknande.

    Jag tror att en del hoppar över grunderna eller inte befäster dem riktigt när hästen är unghäst och sedan kommer de inte riktigt tillbaka till dem senare i hästens liv heller. En hästutbildare sa en gång till mig att de flesta hästar går att utbilda (och nyutbilda) men resultatet hänger inte kvar om inte ägaren tränar hästen på samma sätt när hästen är hemma igen. Jag tänker att det hänger ihop rätt mycket med det du tidigare skrev om att köpa en "färdig" häst.

    SvaraRadera