tisdag, december 8

Röra om i grytan, igen

Då kör vi; röra om i grytan-inlägg is coming up!

Jag blir faktiskt riktigt upprörd när hästfolk försöker förminska andra hästmänniskor som köpt sej en "färdig häst". Det är inget fel i att köpa sej en färdig häst och du är inte en sämre ryttare för det. Okej att skriva detta generellt tror jag bara blir konstigt så nu ska vi gå utanför comfort zone här.

När jag köpte Josie, en färdig häst som var välutbildad men fortfarande kunde utvecklas, så hade jag egentligen ingen aning om vad som krävdes av mej som ryttare att sitta där på en renodlad färdig pleasurehäst. Men det har dom tre senaste åren verkligen låtit mej bli medveten om.

En häst BLIR aldrig bättre än sin ryttare. En välutbildad häst håller sej utbildad kanske fyra-fem veckor om ryttaren inte kan upprätthålla den disciplin och träning den är van vid. Att säga att den tappar sin kunskap och kompetens är fel, för en gång hade den ju lärt sej det. Men den kommer hitta på olater och fuska så småningom, just för att den kan.

När Josie kom hem så var hon den välutbildade hästen ett par veckor för att jag var lite mesig och tillät henne hitta på olater i ridningen; så som att skritta fyra steg innan hon stannade, inte faktiskt ärligt ge efter för bettet, slappa med sitt driv från bak och dåligt lyft i ryggen. Men det är ju inget hållbart koncept, eller hur?

Jag fick helt enkelt skaffa mer disciplin på mej själv för att upprätthålla hennes disciplin. Men det var inte det lättaste när jag satt där på en häst med massor av knappar och jag hade ingen som helst aning om vart dom satt.

Det största missförståndet med folk som aldrig innan suttit på en häst som har fler knappar än ett Qweerty-tangentbord är att dom tror att det bara är att sitta upp och åka häst. HELL NO! Det är oerhört svårt att kunna rida en häst som redan kan det den kan. Den vet vad den ska kunna, men du ska veta hur du ska få den att utföra det den kan. Den där lilla haken glömmer många! Men att en dag kunna sitta där jag sitter idag; jag kan rida Josie, jag kan hennes knappar och vet vart jag ska trycka för att få vad jag vill. Den känslan är amazing. Jag köpte mej en häst med ett stort tangentbord och det har tagit mej tre år att lära mej vart knapparna sitter och vilken knapp som betyder. Ärligt talat tror jag det fortfarande finns knappar som jag inte ens upptäckt än.

Hästmänniskor som köper sej en färdig häst får ofta höra att dom köpt sej en genväg, Håll käften säger jag! Ni som tycker så har ingen aning om vad som krävs av dej och vilken prestationsångest du får när du sitter där på en färdig häst som presterat innan och nu ska du få den att prestera. Det är inte lätt. Been there done that.

Det är minst lika mycket en bedrift att lära sej rida en färdig häst som att lära en häst att bli riden. jag tycker det är respektlöst att uttrycka sej som så att det är mindre värt att prestera på en färdig häst en än en häst man "gjort själv". Det är inte bara att sitta upp och vinna, varken på den färdiga hästen eller den hemmagjorda.

Ni hästmänniskor som tycker det är så hemskt att andra investerar i en färdig häst som redan är utbildad och menar att man glider på nån annans räkmacka, ni borde tänka om. För det är ingen räkmacka att rida en färdig häst, det är en konst. Du sitter på ett konstverk någon annan skapat nu ska du förvalta det; antingen så viger du ditt liv åt det eller så är din välutbildade häst snart inte värd hälften av det du betalade för den.      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar