tisdag, december 15

Vintervilans vara eller icke vara

Läste runt på bloggar häromdagen och då kom vintervila på tal, så nu tänkte jag ge min bild på det här med vintervila.

Trots att jag satsar högt och tävlar nationellt, så är jag trots allt en hobbyryttare. Jag tjänar inte en spänn på det jag gör och det kostar mej enbart en massa pengar, dom få vintspengar man kan rida ihop under en tävling, har man tur så kan det betala boxen liksom. Så jaaah, trots att jag är "satsande" så är jag en hobbyryttare. Att min hobby sen tar upp mer av mitt liv än nått annat, det är ett annat ämne.

Jag är inte för det som vintervila innebär; att  avsiktligt ställa av sin häst när det är som kallast på året och den rör sej som minst för egen maskin. Jag är emot den "planerade vilan" för under vintern blir det så mycket "ofrivillig vila" ändå. Vad menar jag då ? Jooh, men "planerad vila"  menar jag att man aktivt som ryttare säger att "min häst ska inte ridas på X veckor för att den ska vila och återhämta sej". "Ofrivillig vila" är den som blir av att livets andra aspekter spelar in; man kanske kommer hem från skolan/jobb med världens migrän, eller det blåser (snö)storm och råder blixthalka på vägarna alltså åker man inte gärna iväg till ridhuset, hästen har trampat av sej en sko, ridhuset är upptaget. Jaaah, vad det nu är i vardagen som kan förhindra dej från att genomföra ett planerat ridpass.

Alltså tycker jag inte att den planerade vilan är okej under vintern för att vintern innehåller så mycket ofrivillig vila. Har man otur kan det bli vila på vila. Och vips så stod min häst i fem veckor istället för tre. Jag har själv väldigt ont av kylan så när det blir för kallt ute så rider jag inte, med andra ord rider jag så länge jag bara kan innan kylan "tar kål" på mej. För när det är så jäkla idiotkallt så får min häst vila, "ofrivilligt". Det blir lite dubbelmoral nu då att min häst blir avställd när det är som kallast, men det ser jag inte som avsiktligt utan mer "ofrivilligt". Säg att min häst varit avställd i kanske två veckor när kylan slog till och den håller i sej i kanske tre veckor, oj då blev vilan helt plötsligt fem veckor lång. Då rider jag hellre dom två veckorna och kan med ett bättre samvete låta henne vara i tre veckor. Sen är det inte heller bra för hästens luftvägar att anstränga sej när det är för kallt heller, jag menar inte går du ut och springer i 15-25 minus?!? Nej jag tänkte väll det! Du borde inte heller som ryttare och hästägare tvinga din häst till att anstränga sej under dom förhållandena.

Jag ställer då hellre av Josie en vecka mitt i säsongen efter en lång och ansträngande tävling till exempel. Då hon verkligen efter en riktigt kraftansträngning behöver återhämtas.

Hade jag haft ett uppvärmt stall i anslutning till ett uppvärmt ridhus kanske jag hade tänkt annorlunda, då hade min häst kunnat arbeta och efter ridpasset återhämta sej under varma förhållanden. Men nu har jag inte det och därför är detta mitt resonemang kring ämnet vintervila. Ibland känns det som vila är mer en undanflykt för ryttaren att denne inte behöver rida, då säger jag att rid din häst alla dagar du kan och ha inte dåligt samvete dom dagarna du inte kan....

1 kommentar:

  1. Jag har inte heller någon fast viloperiod under året. Annat än för den lockiga som alltid vilar i november numer, hon är fullkomligt hopplös då så det är inte ens roligt att försöka rida. Övriga hålls igång året runt och får bara den där ofrivilliga vilan som blir av väder och vind, arbetsbelastning och sådant. Skulle aldrig planera in en vila för det blir precis som du skriver vila ändå.

    Däremot har jag inga problem med att anstränga hästar mitt i vintern. Travlopp ställs in vid -25 och det är för kuskarnas skull, hästar har lång väg ner till lungorna och blir inte påverkade av kall luft på samma sätt som vi människor. I år ser jag dock fram emot mitt uppvärmda stall, för min skull. Vilken lycka att kunna gå in och ta av utrustningen efter ett ridpass -27!

    SvaraRadera