lördag, januari 30

Det här med longering....

Som ni förstår så är trots allt longering en ganska stor del av mitt program, både hemma och på tävling.

Till och börja med så när det är kallt är jag inte så pigg på att hoppa upp och rida. Då är longering i ett väldigt väl tilltaget alternativ för mej. När jag tävlar är ju longeringen en väldigt stor del av min preparation.
Hästmänniskor argumenterar gärna emot longering har jag märkt, men jag är för. Jag kan köpa att longera under fel former kan vara onödigt slitage på hästen. Men det beror ju faktiskt helt på hur man gör när man utför det. Jag tänkte berätta hur jag gör och tänker.
Josie är en väldigt uppmärksam häst som lyssnar bra på min hjälper, med vissa undantag. Haha, då hon ibland får sina ryck och far runt på linan i full galopp, då kan hon ju vara lite oanträffbar, men det handlar ju om att jag inte har lyckats kanalisera hennes energi.
Jag är inte för att min häst ska springa på en liten volt runt mej, utan hon ska springa på en stor volt som möjligt där det nästan är mer "rakt" spår än böjt spår. Men det är ju en konst också att kunna ha kontroll när din häst springer närmare 20-25 meter ifrån dej. Jag kanske också ska nämna att jag longerar i tömkörningslinan, inte longerlinan. Alltså har jag en mycket längre lina än norrmalt. Detta gör ju att Josie kan springa på en väldigt stor volt, vilket i mina ögon inte är mer slitsamt än att hon ska bröta runt i hagen. För trots allt så är det kontrollerat och betydligt bättre underlag än en ojämn hage.

Nu när jag varit på ridhuset det senaste och longerat så har Josie verkligen kunnat springa över hela manegens bredd då vi varit ensamma. Linan kan hänga och dra i marken när hon springer längs väggen men när hon då springer för kortsidorna så kan hon har mer än dom 30 meter ridhuset är brett in till mej. Alltså blir min longeringsvolt mer oval än rund, alltså också mindre slitage i mina ögon.
     

1 kommentar:

  1. Vad tävlar du i för gren? :) Jag är helt klart för longering! Många tror verkligen att longering bara är runt runt på en 15m volt!

    SvaraRadera