fredag, januari 29

Pli och disciplin på hästen?

Hade jag ridit engelskt hade jag garanterat varit en bitter, sur dressyrtant, det tror jag vi alla kan enas om. Nu är jag istället en glad, bara stundtals bitter pleasuretjej. Men nu ska jag släppa iväg en tanke här; den kanske trampar på tårna... men jag kan inte låta bli att undra och fundera, framförallt reflektera!

Jag läser en del ponnybloggar, yes I do. Dels för att jag tycker dom är underhållande och det är roligt att se arbetsamma ungdomar som rider och kämpar. Men jag kan inte låta bli att reflektera hur dålig disciplin barnen/ungdomarna verkar ha på sina ponnisar. Ponnisarna beter sej illa på uteritter. Ponnisarna bockar runt på ridbanan. Ponnisarna går inte att forma på volten, tar varken skänkel eller hand utan gör snarare tvärt om. Ponnisarna stannar eller drar iväg som kanonkulor utan kontroll när det kommer till hoppningen.

Hade jag varit förälder hade jag aldrig låtit mitt barn rida på en ponny som beter sej illa när den är på uteritt, framförallt inte utan att jag närvarade. Mitt barn hade dessutom aldrig fått hoppa på en ponny som han eller hon inte kan ha full kontroll på i dressyren först.

Det får mej att fundera, är ponnisarna, rätt och slätt, elaka? Rider ungarna så dåligt? Eller har dom helt enkelt så jäkla bråttom att få hoppa att dom skiter i det viktigaste, grundridningen? Alltså jag drar bara en parallell till mej själv, ni som följt mej länge vet att jag rider ingen trail om inte Josie är helt med mej på basic sakerna. Är hon inte mellan mina ben och eftergiven för min hand är det ingen som helst idé att ens få henne att försöka gå bra över bommar?
Ur min synvinkel så ser jag det som att dagen ungdomar faktiskt behöver rida mer dressyr och få bättre pli och disciplin på sina ponnisar. Jag är hjärntvättad och har riktigt svårt att sitta i sadeln utan att kräva det bästa av min häst, även dom få gångerna jag rider ut. Hon ska gå i form vara för mina ben och hand. Sidepass, back, pivoter. Jag kan aldrig minnas att min ponny betett sej så illa som många av dagens ponnnisar verkar göra. Nu tänker du att jag fick en räkmacka-ponny. FEL! FEL FEL FEL! Jag fick en riktig "skit-ponny" som mamma köpte mej av en bekant vars barn inte fick komma i närheten av. Men jag lärde mej att rida och förstod vikten av att ha disciplin på min ponny.

Sådär, nu har jag tänkt av mej lite och garanterat trampat både en och annan ponnyryttare på tårna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar