tisdag, januari 26

Preparera inför klass

Tänkte jag skulle berätta om hur mina tävlingsdagar ser ut. Vi förutsätter att jag ska tävla lite senare säg runt kl 18. Jag preparerar hela dagen, jag menar verkligen hela dagen. Säg att dagen börjar vid nio, då har Josie redan ätit frukost i lugn och ro.

Jag tar alltid ut Josie och longerar henne på morgonen. Så att hon kan mjuka upp sej lite och bocka/skutta och göra av med lite energi som i min värld är överflödig. Jag brukar driva på henne lite så att hon inte går och sölar. Efter longeringen som brukar vara ca 45 minuter så rider jag första passet. Här ligger vikten på mycket sidepass och repetitioner av alla positioner. En hel del backning består passet av också för att få igång ryggen och se vilket humör Josie är på. Tro det eller ej, genom att backa sin häst får du ett hint om vad du har att jobba med för dagen. En bra back är en häst som är med mej för dagen. En backning där jag känner motstånd innebär att jag har mycket jobb framför mej den dagen. Detta passet tar ca 20-30 minuter.

Sen vilar Josie i 1-1,5 timme. Jag låter henne vara sadlad, men släpper på sadelgjorden, och binder bara upp henne i boxen, hon kan både äta och dricka! Att inte sadla av behåller henne i ett sinnestillstånd av "arbete", vilket är meningen med "programmet".
Sen rider vi igen, jobbar åter igen med lite sidepass i uppvärmningssyfte. Jobbar på dom pivoter som inte kändes helt hundra i första passet, låter henne jogga eller galoppera ur pivoterna. Detta är första gången på dagen jag rider henne på raka spår. Så fort hon tappar sin kroppshållning, tempo eller takt, så börjar vi om. Målet är att hon ska vara så solid att hon hela tiden håller samma form, tempo och takt. När jag är nöjd och hon går bra så slutar jag. Det kan va en kvart, tjugo minuter eller en halv timme, MEN ALDRIG LÄNGRE ÄN 30 MINUTER, HELST CA 20 MINUTER.

Sen ytterligare vila, 1-1,5 timme. Sen kör vi igen. Här är målet att kunna låta henne vara mera och låta henne rulla på. Funkar det inte så fokuserar jag på specifika pivoter som ska hjälpa att lösa problemet. När hon gör det bra slutar jag åter igen ca 20 minuter, helst kortare!

Nu är klockan runt 13.00

Oftast så är Josie så bra hon kan här för dagen. Då sadlar jag av och låter henne vila ca en timma, sen longerar jag henne en stund igen, 30-45 minuter. Driver henne ganska mycket framåt för att se om hon har några olater kvar i kroppen. Vill hon bocka och skutta här så behöver jag longera och rida mycket mer! Sällan det händer dock.

Sen låter jag henne vila igen, ca en timma. Sen sadlar jag upp henne i showsadeln, har under dagen ridit i träningssadeln. Rider en gång i showsadeln och stämmer av henne. Är hon bra så rider jag inget mer förrän precis innan klassen. Då har jag bara henne ute och longerar henne lätt, ca en kvart med en timmas mellanrum. För att hon inte ska bli stel. Emellan det så groomar vi henne, lackar hovar, sätter i lössvansen, putsar och grejar. Så när jag tar ut henne för att rida det sista innan klassen så är hon redan färdig att gå in i klassen, bara några drag med putsvanten.

Sen rider vi klassen och sen är dagen slut.

Att preparera för klass är ett heltidsjobb helt enkelt! Det kan tyckas vara hårt för Josie, men alltså när hon rids i "stötar" så fungerar hon som bäst. Hon blir med mej på ett speciellt sätt som jag inte får om jag skulle sitta och rida i två timmar i sträck. Vilket jag inte förstår, folk som sitter och rider sina hästar i flera timmar på förmiddagen för att rida en klass på eftermiddagen. Jag håller hellre min häst "fresh" genom variation och arbete.

Om klassen är tidigare på dagen, morgon/förmiddag så hinner jag inte med att rida så många gånger, dagen brukar då börja halv fem/fem.  Men preparationerna börjar då dagen innan med ridning flera gånger.  Då fokuserar jag mer på ridningen än longeringen. 

Jag sitter ALDRIG upp på Josie på tävling utan att ha longerat henne innan på morgonen. Trots mycket ridning under tävling så står hon på box och samlar på sej energi på ett helt annat sätt än hemma där hon går i hage.



 
Jag är rätt så ensam i Sverige om att applicera detta sätt att preparera min häst. Det tar väldigt mycket tid och engagemang, men det funkar för oss. Vissa kanske tycker det är lite konstigt och överarbetat, men vad gör det när det är detta programmet som har lett mej till förstaplatser i allt från pleasure till trail och horsemanship. Det har lett mej till guldmedaljer och uppfyllandet av drömmar. 

1 kommentar:

  1. Tänk vad olika man kan vara! Väldigt intressant att läsa om hur du gör. Jag skulle kanske kunna prova en del av upplägget men till största delen skulle det nog falla på tidsbrist. Min tävlingsdag kan också börja kl 05 men då oftast med 10-20 mils bilkörning. Men de gånger jag har möjlighet att åka dagen innan skulle det kunna funka, det tål att tänka på!

    SvaraRadera