måndag, januari 25

Lädervård

Jag fick en fråga för ett tag sen om jag inte kunde tala om hur jag tog hand om min utrustning. Självklart! Till och börja med kanske jag skulle bi lite bättre på det där med att putsa, intervallmässigt. Alltså lite oftare...  Men i alla fall.
Jag använder alltid effaxprodukter. Läder-kombin är ny i mitt utbud, men den gör mej inte besviken. Jag använder den som en flytande sadeltvål. Fettet har alltid tillhört min arsenal. Det smörjer och gör lädret mjukt utan att mörka ner det. Dessa två produkter är det som underhåller mina huvudlag och tyglar under året.  
En gång om året, i regel på sommaren, plockar jag dock isär alla mina träns och slänger dom helt enkelt ner i en balja med ljummet såpavatten. Sedan får dom ligga där i ca tjugo minuter för att lösa upp all skit; svett och smuts. Vissa delar är så smutsiga att jag får "skrubba" men det är sällan. Ljummet såpavatten är mirakeltvätt. Sedan får allt hänga på tork.   
När lädret torkat så smörjer jag dom rikligt. Då är lädret riktigt rent och torrt som fnöske, alltså suger det åt sej massor med fett. Jag smörjer så det är en hinna på lädret med fett. Nu sätter jag ihop grejjerna igen. I detta stadiet är det jätteviktigt att tyglar och huvudlag hänger ordentligt, för det är nu dom "formas". Där det ännu är fett kvar torkar jag bort det med en trasa.   
Sadeln är ju lite vår att plocka isär och slänga ner i en balja. Haha. Här torkar jag av sadeln med en blöt trasa eller svamp. Viktigt när fendrarna är blöta är att sätta dom i spänn, annars är dom fullkomligt omöjliga att rida med sen. När sadeln torkar smörjer jag den också med fett och sätter fendrarna återigen i spänn.
 
 
Ja, det va väll ungefär det jag gör med mina grejjer. Sadeln putsar jag i regel bara en gång per år, medan tränsen får en dos lite oftare. Dom utsätts ju mer för smuts och svett.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar