måndag, januari 18

Riktiga ryktborstar ooch ryktning

Det skrevs en artikel för ett tag sen om att hästtjejer inte längre spenderade lika mycket tid i stallet. Just det uttalandet vet jag inte om jag kan referera till för jag har aldrig varit den där typiska ridskole-hästtjejen som kom flera timmar innan jag skulle rida min lektion för att bara vara i stallet, rykta och putsa grejer. Det är sån tid jag faktiskt behövde lägga på min egen häst hemma, inte på ridskolehästen som Alice, boendes inne på en gata i stan, redan la ner massa tid på.

Jag kan dock förstå artikeln. Jag kan mycket väl tänka mej att dagens ungdomar inte spenderar lika mycket tid i stallet som innan. Men det är inte det jag ska inrikta mej på just nu, men det hänger ändå lite ihop tänker jag.

Säg nu att du läser mitt inlägg i stallet, gå genast och kolla i din ryktlåda. Vad har du för borstar? Består den i huvudsak mest av en sån här plastig borste kanske?

Eller en sån här kvalitativ borste?

Jag ser fler och fler som använder en sketen plastborste att rykta sin häst med. Jag tycker att när tiden man ryktar minskar kan man då i alla fall rykta sin häst med en bra borste. Vart har den riktiga ryktborsten tagit vägen undrar jag. Vi har flera riktiga ryktborstar hemma i våran korg och det är dom enda som används i stort sett. Den finns plastborstar också, absolut, men dom ligger konstigt nog längst ner i korgen. Den där riktiga borsten är så värd dom där kronorna extra. Den har dessutom betydligt fler fördelar än den färgglada plastborsten. Plastborsten är juh nog knappast framställd på ett "naturligt" sätt. Den riktiga borsten är av äkta hästhår och handtaget är av trä. Mer naturligt än så blir det inte. Dessutom är det den äkta borsten som genuint tar bort stövet och ger glans. 

Så vad har du nu för ryktborste?

2 kommentarer:

  1. 3st William Leistner med ryktskrapa, en till varje häst. Jag brukar borsta mina länge men har lik förbannat några borstar i plast. Jag hatar dem för de gör hästarna statiska nu på vintern, så målet är att byta ut till enbart naturmaterial :)

    SvaraRadera
  2. Har ett par riktigt gamla ärvda ryktborstar som jag använder till den lockiga. Kallblodet brukar jag mest använda en "vanlig" borste till kombinerat med en magic brush, funkar bäst med hennes jättelånga vinterpäls. Så här på vintern borstar jag henne väldigt lite eftersom hon inte är särskilt smutsig. Den lockiga däremot har ju täcke och kräver lite mer rykt/borstning. Jag är inte så väldigt pysslig av mig på det viset, blev effektivt botad från all form av pyssel och fix av ponnyn jag hade i tonåren. Den hatade allt sådant och visade det tydligt, träning eller gå i hagen var hennes melodi.

    SvaraRadera