onsdag, januari 13

Känner du inte din häst?

Runt om på bloggar läser jag folk som tar sina hästar till veterinären inför säsongen. För att checka av hälsostatusen osv.
Veterinärbesiktningar innehållande;
  • Genomkänning av muskler, leder och ligament.
  • Spring på hårt underlag; rakt och på liten volt.
  • Longering på mjukt underlag.
  • Böjprov
  • Hjärta och andning
Jag känner spontant, känner du inte din häst så pass väl att du kan avgöra större delen av dessa saker hemma?

Större delen av hästsportsvergie använder sej av någon typ av massör, equiterapeut eller dylikt. Denne känner igenom hästen regelbundet. Litar du inte på denne som ska vara, i mina ögon, expert på hästens muskler, leder och ligament att den vet vad den gör? Just i denna frågan känner jag större tillit till våran hästmassör än till en veterinär. Equiterapeuten jobbar dagligen med att känna igenom hästars muskler, leder och ligament.

Jag tycker att man som hästägare borde kunna se hurvida ens häst rör sej rent eller inte när den springer. Rakt eller på volt.... Eller känna av det när man rider.

Böjprov; jag tillhör den kategorin som inte är för böjprov. Jag anser faktiskt att de kan göra mer skada än nytta. Inte fan klämmer du ihop ditt ben under en tid för att sedan springa 50 meter. Du skulle också halta och visa att du har ont! Nej, jag tror att det där med böjprov kan ge mer skada än nytta och jag finner det inte tillförlitligt.

Det man då inte skulle kunna kolla hemma är väll att lyssna efter hjärtljud och konstiga ljud på andningen. Det kan jag köpa. Men hästen skulle likaväl kunna tuppa av dagen efter för att hjärtat stannat liksom.

Jag gissar att det ha framgått att jag inte riktigt förstår meningen med detta att ha på rutin att köra sin häst till veterinären inför säsongen. Om jag absolut skulle ta min häst till veterinären så skulle det nog snarare vara direkt efter säsongen. När den efter en lång säsong av ansträngning  behöver eventuell återhämtning och är ansträngd.

Egentligen tycker jag inte att du skulle behöva ta din häst till veterinären alls om du inte uppenbart ser att den är sjuk eller påverkad. Jag anser att man som ryttare borde känna sin häst så pass väl att man känner av i det dagliga arbetet att den är besvärad av något.

Men det är ju tur att smaken är som baken- delad - så veterinärerna går runt dom också. ;)

1 kommentar:

  1. Menar du att folk alltså kör sina hästar till veterinären bara för att kolla upp den? Det känner jag ingen som gör, fast så känner jag inte eliten heller :-D

    Jag tycker att det verkar onödigt, jag kollar inte upp mig själv heller hos läkare en gång per år. Jag går dit om jag tror att något är fel. Likadant med hästarna. Under många år anlitade jag en jätteduktig hästmassör som gick igenom hästarna då och då, ibland för att jag kände att det behövdes och ibland för att det var länge sedan sist. Den massören jobbar inte längre i mina trakter så nu har jag övergått till en veterinär som även är kiropraktor. Henne anlitar jag dock bara om jag verkligen tror att något är underligt med hästarna.

    Men nog tycker jag att de flesta ryttare verkar känna om något är konstigt med hästarna. Rider man en häst nog ofta så lär man ju känna den och märker om något är annorlunda. Jag har mina hästar under så många år så jag brukar till sist bara behöva se dem ett ögonblick för att upptäcka eventuella fel.

    SvaraRadera